Tasikoki!! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu Tasikoki!! - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu

Tasikoki!!

Blijf op de hoogte en volg Jan Jaap en Tim

23 Januari 2013 | Indonesië, Manado

Hallo allemaal,

Vanuit midden in de jungle bleek het toch iets lastiger om ons blog te updaten, hier bij Tasikoki waar we nu nog 2,5 week zullen verblijven hebben we geen internet... ondanks dat het soms een beetje onhandig is (het dichtsbijzijnde internetcafe is 30 min met de taxi...) is het wel lekker rustig en zijn we helemaal van de wereld ;)

Na het schrijven van ons laatste blog zijn we allebij nog een weekje met onze eigen families op pad gegaan. Tim ging naar Lombok om daar lekker te gaan chillen aan de stranden en om veel te gaan snorkelen. JJ daarintegen deed een mini-rondtrip door Java om cultuur op te snuiven en wat oude Nederlandse gebouwen van de VOC te bekijken.

Bijna 3 weken geleden kwamen we elkaar dan weer tegen op Jakarta airport en vlogen toen samen naar Manado. Omdat de vlucht vrij laat was sliepen we die nacht in een hotelletje en werden we de volgende morgen opgehaald door Tasikoki. Toen we in de auto zaten kwamen we er achter dat we eigenlijk niet echt een verwachtig hadden van de komende 5 weken, maar toen we aankwamen in het huis waar alle vrijwilligers slapen voelden we ons gelijk thuis. Je slaapt op slaapzalen en we hebben een grote woonkamer waar we altijd samen eten en 's avonds heerlijk zitten. Er zijn in totaal 8 Nederlanders (ons meegeteld) en dan zijn er nog 2 Zweden, 2 Australiers, meerdere Indonesiers 2 Engelsen, 1 Mexicaan en een Oostenrijker. We moeten elke dag om 6 uur al beginnen met werken en dan tot half 4 met pauze's van 8 tot 9 en van half 12 tot 1 uur, ook hebben we 1 dag in de week vrij. Wat we allebij wel erg jammer vinden is dat al het eten vegetarisch is, we moeten dus 5 weekjes zonder vlees doen :S

Er zijn heel veel verschillende soorten dieren hier: Orang Oetans, makaken, heel veel vogels, gibbons, een schildpad en er schijnen ook krokodillen en slangen te zijn maar die hebben we nog niet gezien.
Het werk zelf is erg varierend, er 3 teams: birds, primates en borneo, elk met zijn eigen routine. We moeten de dieren voeren, de hokken schoonmaken, eten verstoppen in de hokken, eten inpakken in bladeren, met machette's grote bladeren verzamelen en enrichments maken. Dat laatste betekent dat we dingen moeten maken om de dieren bezig te houden, zoals rijst verstoppen in een dikke bamboetak om het vervolgens aan een Orang Oetan te geven.
Omdat er nu zat vrijwilligers zijn, hoeft niet iedereen in de routine's te werken en kunnen er sommige aan projecten gaan werken. JJ had al een leuk project bedacht waar we met zijn allen aan konden werken, namelijk boomhutten voor de makaken! Zodat die apen een leuk schuiplekje hebben om hun eten rustig te kunnen eten.
Het leukst is hier eigenlijk de sfeer, de groep is erg gezellig en we doen vaak leuke dingen zoals met zijn allen naar het strand gaan of s'avonds gezellig lekker buiten zitten praten met een biertje erbij =D

Een paar dagen geleden gingen we met de hele groep zaalvoetballen, we hadden een zaal gehuurd voor een uur en iedereen zat lekker fanatiek te voetballen. Alleen het heen en terugrijden was al leuk omdat je dan met iedereen in een klein busje gepropt word en dan word de muziek ook nog eens keihard aangezet, nou je begrijpt wel dat het dan een dolle boel word als je zo een half uur zit te rijden ;)

We zijn ook een keer op excursie gegaan naar een natuurpark waar we groepen wilde makaken konden zien. Het was echt heel erg tof om ze een keer in het wild te zien, vooral de jonge aapjes die wild met elkaar in de bomen zaten te spelen =D

Afgelopen zondag zijn we naar de bachelorparty van een van de verzorgers gegaan. Op het moment dat de feestende Indonesiers ons zagen aankomen werden we al meteen op de dansvloer gesleept en zodra je even rust wilde en ging zitten werd je na 3 seconden alweer omsingeld door kleine kinderen die met je wilden dansen =)
Morgen werken we maar een halve dag omdat we dan naar de echte bruiloft gaan. We zijn al meerdere keren gewaarschuwd dat de Indonesiers erg van karaoke houden en dat de kans groot is dat wij dat ook moeten doen :P

Zoals jullie mischien wel begrijpen is hier onze blogactiviteit iets lager dan normaal en verwacht dus zeker niet elke week een nieuw blog.
Wij vermaken ons de komende 2,5 week nog wel en we zitten al te brainstormen wat we hierna precies gaan doen.
Tot ziens allemaal!!

• 23 Januari 2013 - 13:02

Emiel Jansen:

Hallo daar!! Wat klinkt dat gezellig en leuk! Dat is toch heel wat anders dan dat er buiten allemaal sneeuw ligt en dat het koud is xD Klinkt goed dat "werken" wat me echt leuk lijkt lekker puzzeltjes maken voor apen en een boomhut maken xD Heel veel plezier nog!!
    groeten!

• 23 Januari 2013 - 13:08

Corrie:

Ha die Tim en JJ, Heerlijk hoor weer van jullie te horen. Al zijn die telefoongesprekken met oerwoudgeluiden op de achtergrond ook top en ... dansen jullie echt alleen met kleine kinderen ;-) Keep me posted!

• 23 Januari 2013 - 13:13

Jan Jaap En Tim :

Ha jongens!

Via sms en af en toe een telefoontje of een skypegesprek waren we al een beetje op de hoogte van jullie leuke activiteiten daar maar uiteraard is het weer fantastisch om dit blog te lezen! Geweldig dat jullie het zo naar je zin hebben. Zijn er inmiddels ook alweer wat apen ontsnapt?
    Hele fijne tijd nog daar en succes met de karaoke morgen, gaat vast lukken....alhoewel....als ik denk aan Tims zangtalent....;)
    Liefs vanuit het koude, winderige Holland waar een dik pak sneeuw ligt! x x x

• 23 Januari 2013 - 13:17

Linda:

Haha, de laptop waarmee ik een berichtje stuurde was nog ingelogd op jullie namen omdat jullie er de vorige keer jullie verslag mee hadden gemaakt. Bovenstaande reactie is dus van mij! Liefs Linda

• 23 Januari 2013 - 13:24

Corrie:

He Linda, dank voor je verhelderende 2e bericht :-)

• 23 Januari 2013 - 13:27

Miieke :

Heeee Jongens! Superleuk om weer wat van jullie te horen, heel veel plezier daar. Klinkt als een te gekke plek om te werken zeg, have fun!!

• 23 Januari 2013 - 23:16

Andrea:

Uit dit hele verhaal straalt enthousiasme. Wat is dit toch een gaaf avontuur. Jullie ontmoeten vast allerlei leuke en interessante mensen. Geniet ervan met volle teugen...!
    Groetjes,
    Andrea