De Westkust van het Zuidereiland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu De Westkust van het Zuidereiland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu

De Westkust van het Zuidereiland

Blijf op de hoogte en volg Jan Jaap en Tim

04 Oktober 2012 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hee hallo allemaal!

Daar waren we weer, vanuit de camping in Franz Joseph. Waar het weer alles meevalt! (Er was alleen maar regen voorspeld voor de komende week, maar we hebben toch wat momenten op de dag dat het droog is!) Het is alweer oktober! We verbazen ons erover hoe snel alles gaat, over 9 daagjes vliegen we alweer naar Australie en is ons Nieuw Zeeland avontuur voorbij ;( Maar nog niet!

De bus hadden we nog gehaald, de meeste mensen van de bus hadden gelukkig moeite met opstaan ;) Met de bus stopten we voor een korte wandeling naar een zeehondenkolonie die op de warme rotsen aan het chillen waren. Het is echt een leuk gezicht, van die luie beesten die eens in de zoveel tijd even een andere houding aannemen. Ook stopten we nog ergens waar pinguins zouden moeten zitten, maar die zagen we helaas niet... Maar wel was de zee daar erg ruig en kletste grote golven tegen de rotsen. Een leuk gezicht, dus daar wilden we wel even wat foto’s van maken! Jan Jaap klom iets verder naar beneden om de perfecte foto te maken terwijl Tim even lekker op een hoge rots klom voor het mooie uitzicht. Toen Jan Jaap even de andere kant opkeek om een foto te maken kwam er een enorme golf aan, Tim zag het allemaal gebeuren maar zei natuurlijk niets.... De golf kletste tegen de rots en een enorme bak water vloog over Jan Jaap heen. Tim (en de rest van de bus) kwam niet meer bij door het verbaasde gezicht van Jan Jaap. Gelukkig deed de camera het nog en was er dus niets aan het handje. Toen we met de bus in Punakaki gingen lunchen vonden wij het zo mooi dat we besloten daar twee nachtjes te slapen. De bus vertrok weer en wij bleven daar achter op zoek naar een mooie camping. We vonden vrij snel een mooie camping aan de zee, het zonnetje scheen en het was echt een klein paradijsje :)

De dagen dat we daar zaten hebben we een grot verkend, met twee hoofdlampjes door kleine gangetjes lopen is altijd leuk! En de beroemde ‘’Pancake Rocks’’ bezocht. Maar wat een desillusie :p! Bij het woord pancake rocks dachten wij aan een soort platte ronde stenen die voor de kust zouden staan, in plaats daarvan waren het op elkaar gestapelde platte stenen die absoluut geen ronde vorm hadden haha! Verder hebben we heerlijk van het weer genoten, over het strand gewandeld, heerlijk al onze laatste stukken cake en taart opgegeten en zijn we begonnen met het maken van een eigen bordspel (zodra het af is maken we er wel een keer een foto’tje van)

Na die mooie dagen zou het weer omslaan en gingen we weer verder met de bus. Wij vroegen aan de chauffeur of er toevallig ook een camping in de buurt van het volgende hostel was en die was er! Toen we daar aankwamen regende het pijpenstelen, maar wij als harde Nederlandse jongens lieten ons daar natuurlijk niet door afschrikken! We stapten uit en zo’n beetje iedereen lachte ons uit en snapte echt niet waarom we niet in het lekkere warme hostel gingen slapen. Wij wisten dat wel, het scheelt namelijk een hoop geld en je wordt niet de hele nacht wakker gehouden door dronken Engelsen. Nadat we de tent in de regen hadden opgezet hadden we eigenlijk wel zin in een visje, en omdat we toch naast een meer kampeerde ging Jan Jaap ingepakt in regenkleding lekker vissen terwijl Tim lekker warm in zijn slaapzak de spullen zat te ’bewaken’. Na een half uur vissen met brood als aas (en geen resultaat) kreeg Jan Jaap er genoeg van, hij liep terug naar de tent maar onderweg kwam hij een halve dode haas tegen. Hij kreeg een idee en hoopte om wat grotere vleesetende vissen te kunnen vangen, de haas was zijn nieuwe aas (en dat rijmt). Helaas had ook dit geen resultaat en na nog een keer een half uur was hij het spuugzat, bond hij het visdraad aan de steiger en rende teleurgesteld terug naar de warme tent. We aten wat en na nog wat gelezen te hebben rende Jan Jaap vol goede hoop terug naar de steiger. Maar 5 minuten later kwam hij weer teleurgesteld terug bij de tent, extra teleurgesteld zelfs want er was geen visdraad meer te bekennen.

De volgende ochtend regende het nog harder dan gisteren en de onweer deed ook vrolijk mee. Dat was balen want de bus vertrok anderhalf uur later, dat betekende dus dat we de hele tent moesten opruimen in dat weer ;( Gelukkig klaarde het toch nog een beetje op en zaten we niet al te doorweekt precies op tijd weer in de bus. We reden naar Franz Joseph waar we een mooie camping vonden op 20 min loopafstand van het dorpje. Hier zou de hele bus 2 nachten blijven. Je kan hier met een helikopter op de gletsjer worden afgezet en dan een korte toch maken met een gids. We hebben erg getwijfeld of we deze activiteit wilden doen, maar omdat het weer niet al te best zou worden en het erg duur was hebben we toch besloten het niet te doen ;( Wel vonden we het hier zo mooi dat we ook hier weer een paar nachtjes extra besloten te blijven. Dan hadden we nog alle tijd om nog wat wandelingen te maken en als het regent lekker op de camping te chillen.

Vandaag zijn we naar een uitzichtspunt dat over de Franz Joseph Gletsjer uitkijkt geweest. Het was een mooie tocht van ongeveer 6 uur, toen we aan het begin van de middag weer op de camping aankwamen (we waren heel vroeg vertrokken omdat het dan nog helder zou zijn en zonder regen) begon het gelijk te regenen dus dat was goed gepland. Nu zitten we even achter de computer en hebben net heerlijk gegeten. Aardappeltjes uit de oven, Rijst met groente en als klap op de vuurpijl gebraden worstjes ;)

Morgen wordt het waarschijnlijk weer erg slecht weer en zitten we dus een groot deel van de dag lekker binnen. Zaterdag stappen we weer op de bus, nog maar 3 stops te gaan =(

Tot de volgende keer!!!!

p.s.
Heeft iemand nog een briljant recept voor iets super lekkers, zonder dure ingredienten?
Onze culinaire inspiratie is aan het opraken :o

• 04 Oktober 2012 - 10:19

Jan Jaap En Tim :

Op de een of andere manier kunnen we weer geen foto's uploaden ;( we blijven maar een melding krijgen dat we over onze max heen zijn, sinds ze de site vernieuwd hebben gaat dat mis... we mailen met ze en hopen dat ze het snel fixen! excuses ;(

• 04 Oktober 2012 - 10:29

Emiel:

Leuk om te horen dat alles zo goed gaat!!
    Ik denk dat jullie new zeeland nog wel gaan missen over 9 dagen!!
    Ik zal nog gaan nadenken over leuke gerechten! Hadden jullie btw Niet beter de halfdode haas op kunnen eten inplaats van zo'n heerlijk maal aan de vissen te voeren xD
    Veel plezier nog!
    Emiel

• 04 Oktober 2012 - 10:57

Pieter:

Lekker lang verhaal, leuk om te lezen! Vooral die golf over JJ was natuurlijk erg leuk. En die anderen zijn inderdaad losers, dat ze niet eens van stortregen houden! ;)
    En ik had inderdaad ook verwacht dat jullie die haas gewoon op zouden eten!
    Veel plezier met de laatste daagjes NZ!

• 04 Oktober 2012 - 11:37

Reinier:

Heerlijke verhalen en samen met de filmpjes (en straks hopelijk ook weer de foto's) krijgen we een goed beeld van jullie avontuur. De zomer is hier inmiddels ook voorbij. Op dit moment erg nat. Voordeel is natuurlijk dat we lekker binnen zitten, open haard aan, kopje koffie erbij maar natuurlijk wel veel minder avontuurlijk dan in een tentje ;) Zet hem op jongens. Ook succes met het eten. Nog 2 weken en jullie kunnen lekker aan de krokodil en kangoeroe...

• 04 Oktober 2012 - 13:53

Linda:

Leuke verhalen weer! Elke keer weer fijn om te lezen. Jammer van de foto´s. Ik heb waarbenjij.nu gebeld en ze adviseren de foto´s 1 voor 1 te uploaden (in plaats van allemaal tegelijk) en/of in een lagere resolutie. Het proberen waard! We genieten in ieder geval enorm van de filmpjes! Tim, jammer dat je de hoge golf die over JJ spoelde niet op film hebt staan. ;)
    Fijne tijd, mannen, en ik zal op zoek gaan naar recepten voor een heerlijk gebraden kangaroetje, goede tip van Reinier!

• 04 Oktober 2012 - 15:04

Jeanne:

Probeer eens wraps met kipfilet (gewoon broodbeleg) en mayonaise. Is koud, maar vult opzich wel en is heel lekker:). Gave verhalen, jongens, ik lees het altijd met plezier! Succes met de reis nog!

• 04 Oktober 2012 - 17:41

Stef:

Yo, Tim ik heb (uiteraard) weer jou verhaal gelezen en ik vind het erg dapper van je. Hopelijk stuur je nog meer mooie foto's op en ik hoop dat je nog 9 dagen gaat genieten van Nieuw-Zeeland en daarna...Australië! Wat leukst mijn dat een geweldig land. (Veel foto's opsturen hè, van Australië! Hopelijk word dit een reis om never, nimmer, nooit te vergeten.

ps: waarom laat jij je baardje niet staan? Het lijkt mij zo cool om een grote broer te hebben met een baard! Wow! En neem je nog een souveniertje mee? (grapje!)

Ik hoop dat het weer snel mooi weer word daar en doe de groeten aan Jan Jaap hè

Ádios

• 05 Oktober 2012 - 00:59

Jan Jaap En Tim :

yeey de foto's werken eindelijk!

• 08 Oktober 2012 - 20:05

Emiel:

hey het ziet er allemaal erg lekker uit!!!
    krijg er honger van ;)
    leuke foto's vooral die zeehond en de gletsjer zien er epic uit!!

adiós!

• 10 Oktober 2012 - 09:21

Herman:

Hoi boys,wat een geweldige reis en wat struinen jullie dapper overal doorheen op jullie wandeltochten door de natuur. In Australië moet je met dat trekken door de Bush toch maar erg voorzichtig zijn vanwege de slangen! Doeiii... Herman

• 10 Oktober 2012 - 09:21

Herman:

• 27 Oktober 2012 - 15:43

Manon:

Awesomee guys! en ook weer leuk die fotootjessss :P en voor briljante culinaire recepten.. tjaa ik vind havermout wel een optie hihihi

• 27 Oktober 2012 - 15:43

Manon: