De eerste dagen China - Reisverslag uit Guilin, China van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu De eerste dagen China - Reisverslag uit Guilin, China van Jan Jaap en Tim - WaarBenJij.nu

De eerste dagen China

Blijf op de hoogte en volg Jan Jaap en Tim

23 Maart 2013 | China, Guilin

Net voordat we in de trein richting Chengdu stappen schrijven we even en blog over onze laatste paar daagjes in Guilin.

Hong Kong verlieten we per trein richting Guangzhou en vanuit daar door naar Guilin. Op het station van Guangzhou realiseerden we ons pas hoe lastig het eigenlijk is om een kaartje te kopen als niemand een woord engels spreekt, de bestemming gaat nog wel, dat wijs je gewoon aan op een kaartje. De datum echter is een ander verhaal, ik wil het kaartje vandaag en over een paar uur, hoe maak je dat duidelijk... en op welk van de vier stations moeten we zijn? Gelukkig zaten we diezelfde dag nog in de goede slaaptrein richting Guilin.

We hadden redelijk kleine en smalle bedjes (wat betekende dat Tims benen een stuk uitstaken) maar het was een leuke ervaring om zo tussen alle locals te liggen. De treinreis duurde 12 uur en voordat we gingen slapen hebben we nog even met een Chinese man gepraat die een beetje engels kon. Wat ons beide opviel was dat Chinese ervan houden om vieze geluiden te maken, als je met iemand zo zit te babbelen kan het maar zo dat hij midden in het gesprek ineens begint te roggelen en dan na ruim 10 seconden een enorme bal slijm net naast je voeten spuugt... En terwijl je dan in verbazing naar hem kijkt gaat hij rustig verder met z'n verhaal alsof er niets is gebeurd :o (verder zijn ze best aardig hoor haha)

In Guilin hebben we eerst onze vervolgplannen gemaakt en daarna hebben we een fietstocht door de stad en buitenwijken gemaakt. We moesten even wennen aan fietsen in de Chinese stad waar verkeersregels niet lijken te bestaan... Maar het leukste wat we hebben gedaan in de afgelopen dagen is zowiso een wandeling door het Karstgebergte. Onze tassen hadden we in een hostel in Guilin gelaten en met onze kleine rugzakjes gingen we op pad.

Na een kleine busreis kwamen we rond 12 uur 's middags bij de Li River aan vanaf waar onze wandeling zou starten. We moesten alleen even de rivier oversteken want daar liep het wandelpad dat ons was aangeraden, de meeste toeristen gingen met bamboevlotten de rivier af, maar dat was te lui en te duur voor ons. De ferry hadden we vrij snel gevonden en JJ sprong gelijk op de boot, de ferryman begon boos te kijken en nadat Tim ook op de boot sprong rende hij naar een bord waar op stond ''For local people only!'' de ferryman begon in het Chinees te schreeuwen en JJ barste in lachen uit omdat de situatie gewoon idioot was. Toen Tim de Schreeuwende Chinees en lachende JJ zag begon hij zelf ook te lachen, al lachend besloten we beide toch maar van de boot af te gaan. Toen werd ons aangeboden dat we wel naar de overkant konden met iemand anders maar dat zou ons 20 keer zoveel kosten dan de normale ferry, we zagen een hoop toeristen die wel ruim 20 euro betaalden voor 50 meter rivier oversteken, goede business daar... Wij weigerde uit principe en omdat het natuurlijk een belachelijk bedrag is!

Via een omweg dwars door boerendorpen en de Karstbergen wisten we na ruim 15 kilometer omlopen toch op het originele pad te komen. We moesten natuurlijk nog steeds de rivier oversteken maar in een ander dorp vonden we een ferryman die ons gelukkig wel wilde meenemen ;) Toen we na nog een wandeltocht (ong. 15km) eindelijk in Xing-Ping aankwamen gingen we per bus door naar een klein hostel net buiten Yangshuo, toen we wilden inchecken werden we in het Nederlands aangesproken en het bleek dat het hostel door een Nederlander gerund werd. We babbelden wat met hem maar gingen al vrij snel slapen want het was al aardig laat en het was een lange dag geweest.

De volgende dag liepen we via een andere rivier terug naar Yangshuo, toen we er al bijna waren zagen we in een van de bergen een gat en besloten erheen te klimmen, boven gekomen bleek het een best diepe grot te zijn en met een zaklamp verkenden we het donkere hol. Na een paar stalactieten gezien te hebben verlieten we de grot weer en vervolgden onze weg naar Guilin.

Gisteren gingen we gezellig met het hele hostel bbq'en, all you can eat voor maar vier euro, dat lieten we natuurlijk niet lopen! eerst was het een race tussen ons maar later besloten we dat samen op 100 stokjes uit te komen ook wel een leuke challenge was, dat lukte natuurlijk ;)
Onze trein gaat over een uurtje, en de reis gaat 30 uur duren dus we hebben veel instant noodles ingekocht en dan komt het helemaal goed!

groetjes,

• 23 Maart 2013 - 07:17

Linda:

Alweer een blog, we worden verwend! Erg leuke verhalen, mannen! Klinkt allemaal als een groot avontuur. Rare gewoontes hebben die Chinezen....;) Fijne reis, we kijken uit naar het volgende contact! X x

• 23 Maart 2013 - 07:20

Reinier:

Wat een ontdekkingsreis. Ik vind het knap hoe positief jullie alles benaderen en overal wel de lol van in zien ;) Zo'n actie bij de ferry lijkt me best frustrerend (ik was ontploft...)Ach dan lopen we toch gewoon lekker verder. Heerlijk! Succes jongens, hou ons op de hoogte.

• 23 Maart 2013 - 10:05

Patricia:

Hoi mannen, ik lees jullie blog altijd met veel plezier. Geweldig wat jullie allemaal meemaken... En dan nu China: dat is echt andere koek! Heel veel plezier nog!
    Gr. Hielko, Patricia, carlijn en sander

• 23 Maart 2013 - 13:49

Corrie:

Ha die Tim en Jan Jaap, Ik las jullie blog vanmorgen tijdens m'n ontbijtje en ik moet je zeggen die Chinese gewoontes benamen me heel even m'n eetlust! Met jullie eetlust lijkt overigens niets mis: 100 stokjes voor 4 Euro. Jullie wilden vast niet weten wat er aan die stokjes geprikt was... Nou jongens, genieten van al die belevenissen, dat doen wij hier zeker! Liefs, Corrie

• 24 Maart 2013 - 12:12

Emiel Jansen:

Haha wat een geniale dingen maken jullie mee! Extra moeten betalen om het water over te steken en smerige chinesen xD Heel veel plezier nog verder en veel succes met jullie verstaanbaar maken!! Groeten!!!

• 24 Maart 2013 - 21:33

Andrea:

Heb net jullie laatste blogs gelezen. Wat een fantastisch avontuur. Tim, hopelijk hou je ervan om in de foetushouding te slapen. Anders moet je toch maar een stukje inkorten. Is het warm genoeg daar of krijg je wel eens koude voeten? Wat een prachtige foto's bij het vorige blog. Keep us posted!!

Groetjes,
    Andrea

• 24 Maart 2013 - 23:46

Jan Jaap En Tim :

eindelijk hier ook alle foto's geupload! dat duurt soms even.... Nu is het half 7 en we beginnen aan onze 10 uur tocht mt. emei op! tof tof haha

• 25 Maart 2013 - 10:36

Janneke:

Hoi JJ&T, tja, dat rochelen en spuwen komt me bekend voor: dat deden de Chinezen in m'n kantoor "buitenland" bij de vakbond continu wanneer ik een verblijfsvergunning probeerde te regelen voor hen... Jullie hebben toch wel flink geboerd, mag ik hopen, aan het eind van de BBQ? 's Lands wijs, 's lands eer.
    Mooie plaatjes, stevige wandelingen, ga zo door! Liefs, Janneke. Ps. de meiden zijn op wintersport en genieten enorm van de sneeuw!

• 25 Maart 2013 - 17:24

Timo:

Wat een avonturen! ;) En wat een mooie foto's ook! Het lijkt me wel raar om geen woord te kunnen wisselen met de mensen daar, maar met wat hand en voetgebaren moet het jullie wel lukken! En nu alweer op pad, ik wacht op jullie volgende blog! :)

• 25 Maart 2013 - 18:07

Koen:

hoppa! (ik denk ik begin mijn reactie ff enthousiast XD) vet jongens!!
    nog veel plezier in china en succes met de taal daar. en als je er even niet uit komt moet je dit maar zeggen:

對不起,但我不會說中國話,所以我不知道,你告訴我

dan komt alles wel goed!! mooie foto's ook! :)